Mazda to marka istniejąca od 1920 roku. Jej siedziba znajduje się w Hiroszimie. Pierwotną produkcją były obrabiarki. Samochody produkuje nieprzerwanie od 1931 roku. Pierwsze z nich to właściwie tzw. trójkołowce. Nazywały się Mazda-go.
W roku 1934 firma przyjęła nazwę „Mazda” zmieniając ją z dotychczasowej - „Toyo Kogyo”.
Modele historyczne | Produkcja współczesna | Modele prototypowe i studyjne |
Mazda 110 S Cosmo (1967-1972) | Mazda 2 | Mazda RX-500 (1970) |
Mazda 121 (1988-2003) | Mazda 3 | Mazda HR-X (1991) |
Mazda 323 (1977-2003) | Mazda 3MPS | Mazda RX-01 (1995) |
Mazda 323 GTX (1980-1993) | Mazda 5 | Mazda RX-Evolv (1999) |
Mazda 626 (1979-2002) | Mazda 6 | Mazda Kusabi (2003) |
Mazda 818 | Mazda 6MPS | Mazda Ibuki (2003) |
Mazda 929 | Mazda MX-5 | Mazda Sassou (2005) |
Mazda Demio | Mazda MX-3 | Mazda Nagare (2006) |
Mazda RX-2 (1971-1974) | Mazda RX-8 | Mazda Kabura (2006) |
Mazda RX-3 (1972-1977) | Mazda CX-5 (2011) | Mazda Taiki (2007) |
Mazda RX-4 | Mazda CX-7 (2007) | Mazda Hakaze (2007) |
Mazda RX-5 | Mazda CX-9 (2007) | Mazda Ryuga (2007) |
Mazda RX-7 | Mazda MPV | Mazda Ferrari (2008) |
Mazda MX-3 (1991-1998) | Mazda B-Serie | Mazda Kaan (2008) |
Mazda MX-6 (1991-1996) | Mazda BT-50 | Mazda Kiyora (2008) |
Mazda Xedos 6 | Mazda Ryuga (2007) | Mazda Kazamai (2008 |
Mazda Xedos 9 | Mazda Tribute | Mazda Furai (2008) |
Mazda Premacy | Mazda Carol | Mazda RX-Z (2009) |
Mazda Tribute | Mazda Spiano | Mazda MX-5 Superlight (2009) |
Mazda E250 | Mazda Verisa | Mazda Souga (2009) |
Mazda AZ Wagon | Mazda Shinari (2010) | |
Mazda AZ Offroad | Mazda MX-0 (2010) | |
Mazda Minagi (2011) | ||
Mazda Takeri (2011) |
Prace nad prototypami samochodów osobowych firma rozpoczęła dopiero w roku 1940 roku. Zostały jednak przerwane po wybuchu bomby atomowej. Zniszczeniu uległa wówczas połowa zakładu produkcyjnego. Prace wznowiono po wojnie.
Bardzo ważnym wydarzeniem w historii koncernu było wyprodukowanie pierwszego samochodu czterokołowego w 1960 roku; Była to Mazda R360 o pojemności skokowej silnika 356 cm3. Spalanie 3,1 litra benzyny na 100 km!
Fabryka jako jedyna w Japoniii stosowała tzw. silniki Wankla. Świadczy to wielkim zaangażowaniu technologicznym i konstruktorskim specjalistów koncernu.
Obecnie Mazda posiada dwa główne zakłady wytwórcze w Hiroszimie i Hofu oraz dziewiętnaście zakładów na całym świecie, między innymi w Ameryce Północnej, Chinach, Tajlandii, a nawet w Afryce Południowej.
Fabryka w Hiroszimie to chyba największy motoryzacyjny zespół przemysłowy na Ziemi. Jest tam produkowanych prawie 500 000 samochodów na rok. Możliwości produkcyjne zakładu w Hofu są nieco mniejsze i oscylują wokół 400 000 sztuk rocznie.
Produkcja jest wspomagana przez cztery potężne kompleksy badawczo-rozwojowe. Znajdują się w Japonii (Hiroszima), Ameryce Północnej (Irvine, Kalifornia), Europie (Oberursel, Niemcy) i Chinach (Szanghaj).
W roku 2008 koncern otworzył w Warszawie swoje przedstawicielstwo, jako część struktury Mazda Motor Europe. Rozpoczęła działalność sieć 11 autoryzowanych salonów sprzedaży.
Od początku zaistnienia w Polsce Mazda Motor Poland, do roku 2011, sprzedała 10 000 samochodów. W tym okresie autoryzowana sieć sprzedaży rozwinęła się do 28 punktów dealerskich i 16 autoryzowanych stacji obsługi.
Więcej informacji można znaleźć tutaj:
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Mazda
- http://www.mazda.pl/
- http://moto.pl/MotoPL/1,88571,7209012,Historia_kolem_sie_toczy___Mazda.html